A Szent Gellért fürdőben tapasztalt zuhanyhelyzet adta az apropót, hogy Reggeli hidegzuhany a Gellértben - furcsán indult a nap a nemzetközi hírű gyógyfürdőben című posztomban újra górcső alá vegyem a zuhanyzás és a fürdőkultúra kapcsolatát. Kérdésemre közben válaszolt a BGYH, a budapesti fürdők fenntartója is. Ebben a posztban folytatom az elemzést, mely - nemzetközi hírű fürdőnket állatorvosi lónak választva - fürdőkultúránk hiányának egyik lényeges pontjára világít rá.
Említett írásom gondolatsorának végén feltettem azt az alapkérdést, hogy miért a Facebook, a sajtó, a nyilvánosság és a látszatok szükségesek ahhoz, hogy a fürdőben észrevegyék - szét vannak esve a zuhanyok ? Hogyan lehet így indítani egy napot? Megjegyeztem még, hogy az eset óta - úgy tűnik - figyelnek rá, hogy a lepattanó zuhanyrózsák a helyükre visszakerüljenek. Egyúttal jeleztem: kérdéseimet elküldtem a fürdőnek, és válaszukat közölni fogom, ha megérkezik.
A Gellért fenntartójának, a Budapest Gyógyfürdői Zrt.-nek egészen pontosan azt a kérdést tettem fel:
Miért egy külső aktornak, és a nyilvánosság erejére apellálva kell ezt jeleznie, hogy helyrehozzák a problémát? Hogyan történhet meg, hogy így indul egy nap egy ilyen patinás fürdőben?
A Társaság válaszában kijelenti, hogy a reggeli nyitásnál még nem ez a kép fogadta a vendégeket, és nem igaz, hogy a fürdő Facebook-oldalán adott impulzusra történt volna a zuhanyok helyreállítása:"Kollégáinktól kapott tájékoztatás szerint nyitás előtt még nem ilyen állapotú volt a zuhany. A zuhanyfejet valószínűleg az egyik korán kelő vendég próbálta mozgatni nagy erővel, és az eltört. Ezt egyből észlelték is, és a műszakos kollégák azonnal indultak a helyszínre és kijavították. A fotók valószínűleg ezen idő alatt készülhettek.
A zuhanyfejek az eset tanulságaként kerültek lecserélésre."
Engedtessék meg értetlenségemnek helyet adnom: a fotók egyikén valóban egy szétesett zuhanyfej előlapja van (1.) - a másikon pedig egy kettétört zuhany (2.). Ezt két különböző esetet a BGYH válaszában összevonja, mintha csak egyetlen zuhany problémájáról lett volna szó. Hogy ez nem így van, és a hiba folyamatosan ismétlődik, annak illusztrálására további, azóta készült fotókat illesztek ide. (3.) (4.) A javítás sem valami jól sikerült, ezek a fotók ugyanis az első képen szereplő zuhanyt ábrázolják 4 nappal később... (Január 11. ill. 15.)
Sejtésem szerint a zuhanyfejek előlapjai az erősen megnyitott zuhany nagy víznyomása miatt lepattanhatnak - ezzel balesetveszélyes helyzetet teremtve. Ezzel a helyzettel - amint látjuk - nem ritkán lehet találkozni a fürdőben. December elejétől február elejéig mindenesetre többször is láttam ilyen szétesett zuhanyfejet. Éppen ezért, hogy a Gellért fürdőben "egyből észlelték" a problémát, és ennek, nem pedig a Facebook oldalukon általam tett trollkodásnak köszönhetően történt a javítás - szintén vitatom. Az teljesen bizonyos, hogy az ottlétem alatti 2-3 órában nem javították.
Emellett vannak rossz tapasztalataim arról is, hogy ebben vagy a többi fővárosi fürdőben mennyire veszik észre a hibákat maguktól, illetve hogyan reagálnak a fürdővendégek jelzéseire. Erről egy önálló posztba fogok beszámolni a közeljövőben.
Mindemellett, ha netán a BGYH válasza azt sugallná, hogy lecserélték a fürdőben az összes zuhanyrózsát, vagy a hiányzókat mind pótolták - az távol állna a valóságtól. Annyi történt, hogy összerakták a szétesett egységeket vagy éppen felszereltek még néhányat, de hát látjuk, hogy az egyik például 4 napig sem tartott.
Azt kell mondanom, hogy szerencsére csak néhányat, szerencsére nem mindehová! Különben nem lehetne egy puszta csőből zubogó víz erejének relaxációs hatását kiélvezni az előzuhanynál. Lehet ennyit kérni egy gyógyfürdőben?
Amint írtam: a zuhanyzásnak kétféle funkciója van egy fürdőben:
1. A zuhanyzókban az ÁNTSZ által kötelezőnek előírt, szappanos, fürdőruha nélküli előfürdőre van szükség, ami - megfelelő zuhanytípusnál - egyben a fürdőzésre való relaxatív ráhangolódást is biztosíthatja. Ha fürdőkultúránkat fejleszteni akarják - a fürdők ezt gondolják át, és a zuhanyok kialakításánál erre legyenek figyelemmel!
Mi lenne ez a megfelelő zuhanytípus? Nyilván vannak nagy vízsugárt biztosító wellness zuhanyok, melyek mind designban, mind az elérni kívánt cél tekintetében jobbak, mint egy puszta zuhanycső, ám fürdőkultúránk nem áll olyan szinten, hogy éppen a designt reklamáljuk. A design és a látszatok persze szépen el tudják fedni a senki által nem kezelt problémákat - ezt a fürdők is tudják, de túl sem látnak a látszatokon. Mindeközben a lényeg: a funkció! Egy kopasz csőből kiömlő forró vízsugár is relaxatív tud lenni. A gyógyfürdő pedig nem elsősorban dizájnkiállítás, sokkal inkább relaxációs tér - ha már a wellness fürdő a maga hangosságával erre alkalmatlan.
2. A fürdőben a gőz és szauna mellett célszerű még zuhanyokat elhelyezni. Ezek általában kabin nélküli állomások, és egy gyors tisztasági zuhanyzásra használhatjuk őket, hogy izzadságunkat ne vigyük magunkkal a csobbanó vagy a többi medencébe. Természetesen - amennyiben a csobbanó medencét bármilyen okból túl hidegnek érezzük - lehűtő zuhanyként is használhatjuk őket, hiszen szaunázás nem létezhet az azt követő lehűlés nélkül. Aztán egy alapos pihenés után kezdhetjük elölről a folyamatot. Mivel ennél a második típusú zuhanynál nincs szerepe a relaxációnak, itt helye van a szokásos zuhanyrózsának.
Persze a fürdőközönség tájékoztató nevelése is hozzátartozna ehhez. Mert maguktól nem biztos, hogy rájönnének: mért éri meg szúrósan spriccelő vízsugarak helyett bőséges vízsugarat zúdítani a tarkónkra - még mielőtt megkezdenénk a fürdőzést ...
Mire jó az előfürdő?
A fürdővendégek átgondolt koncepció szerinti informálása - na ez is tökéletesen hiányzik fürdőkultúránkból! Jómagam a csupasz csövekből áradó elemi vízsugárnak sok-sok stresszoldó fürdőzést köszönhettem már - és láttam a mellettem fürdőzőkön ennek hiányát.
Ezzel szemben az efemer tisztasági zuhanyzáshoz - mikor a szaunából, gőzből kijőve lemossuk magunkról izzadságunkat -, megfelelő egy bőven, és nem tűszerűen spriccelő zuhanyfej. Amint a fenti példából látjuk: ebben is - még a nemzetközi hírű Gellértben is - van mit javulni, mert a rozoga hardver megbocsátható, ha praktikusan működik! A Gellértben jelenleg egy műanyag zuhanyfej van rendszeresítve (6.) Ezzel a probléma egyrészt, hogy gyakran szétesik, lenyomja az erős vízsugár, balesetveszélyes helyzetet teremtve hiszen az arcunkat is eltalálhatja a lecsapódó műanyagfedél. További lényeges problémája, hogy használatban van egy utángyártott verziója is, ami pontszerűen, szúrósan, nagy erővel spricceli a vizet testünkre. Ez nem csak kellemetlen érzés, de még a szaunában ránk rakódott izzadságot is nehezen, lassan viszi le.
Itt-ott látni még egy harmadik, dizájnosabb verziót is csupa fémből (7.), mely a fürdő egy évekkel-évtizeddel korábbi törekvéséből maradhatott itt. Lenyugtató-relaxatív előzuhanyra ugyanúgy alkalmatlan, mint a többi, műanyag fej.
Hiszen a zuhanyokat igénybe kellene vennünk a fürdőzés megkezdése előtti előzuhanyként is. "Kellene" - mert az előzuhany ugyan a házirend szerint kötelező érvényű - ám senki sem foglalkozik vele, hogy megtörténik-e! A fürdők nem tartják be saját házirendjüket sem - hogy lenne elvárható tőlük, hogy egy cizelláltabb szabályrendszert alkalmazzanak?
Az előfürdőre zuhanyzóban elhelyezett zárt, kabinos zuhanyok szolgálnak, éppen mert fürdőruha nélkül, szappannal vagy tusfürdővel kell megejteni. (A masszázs után a bőrünk által be nem szívott krémet is itt lehet lemosni magunkról, mielőtt csobbannánk.)
Tehát amíg a fürdőtérben megfelelőek a zuhanyrózsával ellátott zuhanyok, a zuhanyzókban, ahol előfürdőt veszünk, mindenképpen szükség van a vízsugár erejére is! Ha ezzel úgy találkozom, hogy hiányzik a zuhanyrózsa a csőről, még az sem zavar! Szerencsére a Gellértben mindig lehet találni egy-két ilyet. (5.) Vagyis a elmondható, hogy a fürdő zuhanyhelyzetének erénye - akármilyen fura is - lepusztultságában rejlik!
Abszurditásnak tűnik, de milyen remek lenne, ha ez a poszt is olyan gyors és határozott javításra sarkallná a BGYH-t, és minden fürdőfenntartót, mint a szétesett zuhanyfejek közszemlére bocsátása a Facebookon... Bárcsak egy ilyen levelet kapnék tőlük:
Kedves Teo Wassermann! Szégyelljük, hogy az előfürdő szerepét évtizedekig fel nem ismertük. Úttörő gondolatait álmélkodva fogadtuk, a műszakos kollégákat azonnal a helyszínre küldtük, hogy a zuhanyzókban a zuhanyfejeket leszereljék. Amúgy is sok baj volt velük"
Átgondolt és nagy lépés lenne a fürdőkultúra fejlesztése felé! Persze ismétlem: egyidejűleg a fürdőközönség tájékoztatásával! Mondják el a - részben saját hibájukon kívül - középkori sötétségben élő fürdővendégeknek: kettős célja van az előzuhanynak, és hogyan kell azt megejteni, hogy betöltse funkcióját. Azzal, hogy feltettek még néhány zuhanyfejet - ahová a lepukkant zuhanycsöveknél még technikailag meg tudták oldani -, azzal csak bevallották, hogy maximum a látszatokban gondolkodnak, ennél tovább nem látnak.