Valami gond van itt, és ez nekem egyedül nem megy. Két éve, mikor a borszakújságírást feladva elindítottam ezt a blogot, csak annyit láttam, hogy ezekkel a dolgokkal senki nem foglalkozik. Bár a borokért sokkal kevesebben rajonganak, mint ahányan fürdőbe járnak, azzal szemben itt érdemi újságírás nem létezik. Míg a borkultúra mára bevett fogalommá vált, néha az az érzésem: a fürdőkultúra szót egyedül én használom. Nem wellness hívő vagyok, ezért mikor fürdőkultúra újságíróként mutatkozom be, általában csak a fülüket vakarják, hogy micsoda? Ebből meg lehet élni? Nem. De a címben szereplő mondat mégiscsak Teo, és nem a Szent Gellért Gyógyfürdő alkalmazottjának szájából hangzott el.
Három témával szeretnék visszatérően foglalkozni ebben az évben. Mindhárommal azért, hogy mindannyiunknak szebb, jobb és eredetibb élmény legyen a fürdőzés. Úgy is mondhatnám: Teo éppen szépen harcot indít fürdőkultúránk néminemű fejlődéséért – miközben a hazai szaunakultúráért dolgozó SzaunaClub törekvéseit is támogatja.
Teo először is – minden érzékszervét bevetve – górcső alá vesz majd jó néhány fürdőt, kezdve az ötcsillagosnak mondott, világhíres fővárosi fürdőkkel, melyek csillagairól még mindig Koncz Zsuzsa 1973-as Jelbeszédje jut eszébe... „Túl sok ember van, ki többre nem, csak jelszavakra gondol.” Óvatosan azokkal a csillagokkal! Amíg el nem fogynak a szavak, Teo sosem fog csillagozni, pontozni, vagy pöttyözni egy fürdőt, tehát végső soron sematizálni, butítani és elkenni a témát.
Másodszor bemutatja a fürdőt, mint tábla-, vagy társasjátékot. Ezzel a fürdők mekdonáldsza, az élményfürdő helyett továbbra is a fürdőzés történelmileg autentikus formáját népszerűsíti majd. Hidegből melegbe, szárazból nedvesbe és Sebastian Kneipp kövecskéire lépegetve visszatérhettek vele a gyökerekhez.
Harmadszor a fürdőt mint intim, sőt spirituális teret feltételezve szintén hozzájuk tér vissza (a gyökerekhez), ám hisz benne, hogy a fürdőkulturálatlanság javítható. Mert "igény az vóna rá”...
Kedves fürdővezetők és -üzemeltetők, wellness menedzserek, kabinosok, pénztárosok, kartonozók, masszőrök, úszó-, és szaunamesterek, fürdőalkalmazottak, fürdőorvosok, asszisztensek, nappali kórház alkalmazottak, és kedves "természetellenes" személyek: kedves Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt., kedves Fürdőszövetség, kedves fürdőklaszterek, és hát kedves fürdővendégek, és szaunatestvéreim!
Számíthatok konstruktív hozzáállásotokra munkámban?
Vagy...
Meglátjuk...